Tuesday, July 3, 2012

Jadikan diriku Anak Soleh



Assalamualaikum semua:), lama rasanya tak "update" blog NurIman ni. Entah kenapa malam ni terasa ingin berkongsi sesuatu dengan semua orang.
Harapnya dapat memberi sedikit manfaat pada semua orang. Orang selau berkata tentang jodoh dan nasib. Rasanya dah ramai pakar cinta dalam zaman kita sekarang:).
Pagi ni sy nak bercakap tentang didikan. Terdetik hati ni bila terdengar "Sebagai Mak Ayah kita haruslah jadi penonton untuk anak-anak, bukannya penghukum". Ya,mungkin sy bersetuju dengan pendapat tu.Tapi itu tak bermakna Mak Ayah tak boleh marah atau pukul anak-anak yg melakukan kesalahan. Pukul dan marahlah dengan niat untuk beri pengajaran,bukan mengikut hawa nafsu semata.

Zaman sekarang Mak Ayah perlu mendidik anak-anak dengan penuh kasih sayang skit, bukan ape kebanyakkan Mak Ayah zaman sekarang ramai yang bekerja kan. So anak-anak jadi manja sikit:).
Saya sangat sensitif bila nampak orang tua yang mengalirkan air mata kerana anak-anak.
Bayangkanlah sewaktu kita buat mereka menangis, ALLAH ambil nyawa mereka...Ya'allah tak terampun dosa kita malahan menyeret kita ke neraka jahanam sebab menderhaka!!ingat tu.

Pelihara dan hormatilah Mak Ayah kita selagi mereka masih bernafas. Umur Mak Ayah yang dalam lingkungan 50-60an memang agak sensitif skit.Mereka akan lebih cerewet dan mudah naik angin. So sebagai anak-anak jangan mudah ambil hati:). Saya sendiri pernah mengalaminya.
Layankan dan ikutilah kehendak mereka.Insya'allah Mak Ayah cuma nak tengok je sikap anak-anak macam mana masa tu.Apapun jadilah anak yang soleh dan balas lah jasa Mak Ayah selagi mampu ya semua.Anak soleh umpama berlian dan permata untuk Mak Ayah;).
Ingat "Jika kita berkecil hati dengan IbuBapa, itu takkan menghalang mereka untuk ke Syurga.Tapi jika IbuBapa yang berkecil hati dengan kita,itu akan mengheret kita ke Neraka Jahannam".Nauzubillah..