Tuesday, October 9, 2012

Bila Hati Bicara :)


Jam tepat menunjukkan 1.44 pagi, setelah sekian lama ana tidak memenuhi ruangan blog yang ana hasilkan untuk nukilan suka dan dukaku.
Harini ana terasa ingin meluahkan sesuatu yang telah lama kupendamkan dalam hatiku.Harapnya tidak menyinggung perasaan mana-mana pihak.
Sesungguhnya yang baik datangnya dari ALLAH dan yang buruk itu dari kelemahan & kekurangan diri ana sendiri.

Dengan ucapan kalimah bismillah, ana mulakan penulisan dan isi hati yang terbuku lama di hati ana.Rasanya tidak adil jika ana pendam untuk kesekian lamanya lagi.
Sesungguhnya ana hanya manusia biasa yang punyai hati dan perasaan.Sejak apa yang berlaku sepanjang penghujung tahun 2010 yang lalu,ana telah belajar banyak benda dan menimba pengalaman baru.
Ketika waktu itulah jiwa ana merundum kesedihan yang melampau sehingga ana mengambil keputusan untuk berjauhan dan bawa diri dari keluarga.Ana bertekad untuk menyambung pengajian ana bagi mengambil peluang menenangkan jiwa ana.
Alhamdulillah,ana diterima menyambung pelajaran di Ipoh,perak dalam bidang Teknologi Maklumat dan Komunikasi.Ana membawa azam dan cita-cita baru.Ana bertekad untuk membalas segala jasa baik kedua IbuBapa ana.

Ana juga berniat untuk mengembirakan mereka dengan apa yang berlaku atas diri ana.Ya!!ana seorang lelaki yang lemah.Sebab hilangnya cinta makhluk ana lemah semangat dan buat kedua IbuBapa menangis melihat ana sekali lagi.
Walhal ana pernah bertekad untuk menggembirakan IbuBapa ana waktu itu.Rezekiku & Usahaku hanya untuk kedua IbuBapaku.Itulah azam ana.
Ketika di waktu pengajian ana,pelbagai musibah yang menimpa ana.Sesungguhnya itu semua adalah ketentuan ALLAH untuk memberikan ana kegembiraan selepasnya.Ana bersyukur kerana harini ana bangkit dan berjaya menamatkan pengajian ana sebaiknya.
Syukur ya'allah!!!Sesungguhnya janjimu itu pasti.Setelah kau datangkan sesuatu musibah kau berikanku cahaya.

Hari berganti bulan,bulan berganti tahun.Akhirnya ana meningkat kesuatu tahap.Peningkatan umurku pun bertambah.Terasa kehilangan kerana ramai teman-temanku yang sudah berumah tangga dan mendirikan masjid atas pernikahan meraka.
Ana bersyukur kerana teman-temanku mengakhiri percintaan mereka dengan pernikahan yang halal dan mendapat keredhaan ALLAH swt.Amin ya rabb!!!syukur ya'allah..
Kini ana keseorangan untuk menempuhi hari-hari mendatang dan liku-liku hidup yang makin mencabar dan penuh dengan dugaan.Harapnya ana dapat menghadapi hari-hari mendatang dengan tenang dan tabah.
Ana mencorakkan hari-hari mendatang dengan penuh rasa kesyukuran dan sabar.Tapi dalam ana berusaha untuk berubah untuk menjadi terbaik,ana telah melakukan sesuatu perkara yang ana tak dapat lupakan sepanjang hayat ana.Astaghfirullahaladzim..


Ana bersujud menangis kerana mengenangkan apa yang telah berlaku dan apa yang ana telah lakukan terhadap diri ana sendiri.Ana merosakkan diri ana sendiri.
Hanya ALLAH jualah ana bergantung harap agar dapat diampuni segala dosa-dosa ana.Ana terasa dunia ana seperti gelap semula.Ana bertaubat dan memohon keampunan dari ALLAH agar diterima segala taubat nasuha ana.Subhanallah :(

Ana mengambil masa untuk menenangkan jiwa ana yang dalam kekusutan dan kerosakkan.Akhirnya ana mengambil jalan untuk meluahkan apa yang ana telah lakukan hingga merosakkan jiwa dan rohani ana.
Ana berhati-hati untuk meluahkan segala isi hati ana agar tidak disalah tafsir dan akhirnya akan disebarkan hingga membawa kepada fitnah.Ana takut itu berlaku!!
Ana meluahkan kepada seseorang yang ana anggap sebagai seorang yang pangkatnya tidak lebih dari seorang kakak buat ana.
Bukan simpati atau perhatian yang ana pinta,sebaliknya ana mengharapkan kekuatan dan nasihat darinya.Ana tidak boleh biarkan apa yang ana pendam dan rasa sekian lama ini terbuku dihati sahaja.Ana harus meluahkan juga agar tidak membawa kepada kerosakkan hati.

Dengan sedikit nasihat dan perhatian darinya,alhamdulillah ana dapat kekuatan untuk menempuhi hari-hari mendatang ana dengan berusaha untuk melakukan yang terbaik dan lebih baik dari sebelumnya.
Ana mengambil kesempatan ini dengan mendekatkan diri dengan ALLAH dan berharap agar dapat sentiasa istiqamah ke jalan ALLAH.
Ana berharap dapat teruskan cita-cita ana untuk memberi kebahagiaan kepada kedua IbuBapa ana.Terima Kasih banyak-banyak kak :).Kerana buat saya tersenyum hingga dapat bangkit semula.
Ana juga berusaha untuk mengembirakan orang disekeliling ana,insya'allah dengan izin ALLAH.
"Barangsiapa yang menyenangkan hati dan urusan mereka yang lain akan diberi ganjaran pahala baginya".Insya'allah.

Hari berganti hari, ana sibuk untuk mencari dan mengejar cita-cita ana untuk berjaya.Ana berharap apa yang ana cuba usahakan akan membuahkan hasil buat ana dan Keluarga.Ya,itu yang ana mahu lakukan.Hidupku & rezekiku hanya untuk orang tuaku.Sesungguhnya ALLAH jua maha pemberi rezeki.
Ana percaya rezeki dari ALLAH itu luas,ana perlu bersabar dengan apa yang ana bakal tempuhi dan berlaku.
Saat ini, ana mula jatuh hati & menaruh perasaan.Astaghfirullah,selama ini ana tutup serapatnya pintu hati ana untuk menaruh perasaan dengan seorang gadis.Ana tak sanggup lagi hidup & bercinta atas tiang maksiat.
Mana mungkin ana sanggup menyeret bakal makmumku ke kancah yang mungkin akan mendorong kepada maksiat.Tiada istilah bercinta dalam islam!!!Siapa berani menjamin jika bercinta tidak akan berpegangan tangan??siapa berani jamin jika bercinta tidak sesekali merasa rindu??
Cukup dengan menyatakan rindu saja telah menyebabkan zina hati.Subhanallah..mohon ana dijauhi dari perkara ini.
Mungkin kerana ana sekarang selalu bergerak keluar berseorangan,itu mungkin salah satu faktor menyebabkan ana ingin rasa berteman.TAK!!TAK!!TAK!!mungkin kalau berteman sekalipun biarlah hanya sekadar sebagai seorang rakan baik.tidak berteman atas dasar cinta!!Hati ana berkeras.

Semakin hari hati ana mula tertarik pada perwatakkan dan tingkah laku seorang yang ana anggap tidak lebih daripada seorang kakak buat ana,astaghfirullah.
Mana mungkin,selama ini dia yang banyak menghiburkan hati & hari-hari sepiku.Sejujurnya ana sangat senang melihat dia.Dengan perwatakkan dan tingkah laku yang sopan mungkin akan menarik hati beribu jejaka lain diluar sana jika benar-benar mengenalinya.
Ikhlas ana katakan,dia pantas dapat yang terbaik untuk hidupnya.Tidak mungkin dia untuk ana.Mana layak dia untuk ana yang juga merupakan seorang bekas penzina.Sepantasnya lelaki yang soleh dan imam yang baik untuknya sepatutnya.


Ana pernah berfikir, jika ana sekarang sudah lengkap dan mempunyai masa depan yang baik,mungkin dia yang ana akan menikahi dengan izin ALLAH.Ana perlu pastikan bakal keluarga yang ana bakal bina mendapat keselesaan & kegembiraan di masa akan datang.Tapi mana mungkin, itu semua angan-angan palsu ana.

Ana sering berdoa agar dia dipertemukan dengan seseorang yang baik dan dapat memberikan dia kebahagian hidup didunia mahupun diakhirat,insya'allah.Amin ya rabb!!
Tidak sepatutnya ana luahkan ini semua disini pantas akan buat dia rasa serba salah.Ana cuma ingin dia tahu yang ana gembira dan bersyukur selama dia menemani hari-hari sunyi ana:)
Ana percaya andai satu hari nanti dia berumah tangga, mungkin ingatan ini akan hilang dari ingatannya untuk ana dan begitu juga dengan ana.Ana mengambil keputusan untuk berkongsi luahan perasaan & hati ana ini untuk dijadikan ingatan buat ana.

Ana berharap tidak menyinggung mana-mana pihak atas penulisan dan luahan hati ana ini.Ana menerima segala nasihat dan pendapat dari semua jika terdapat kekurangan dan kurang menyenangkan pihak lain.Sesungguhnya ana hanya seorang hamba ALLAH yang serba kekurangan.
Ana memohon ampun dan maaf pada "akak" dari hujung rambut hingga ke hujung kaki jika penulisan ana ini kurang menyenangkan.Harap dapat diampun ya,ana tidak berniat apa-apa mahupun untuk mempermainkan perasaan "akak".Cuma ana berharap memori ana untuk akak takkan hilang.Jazakallahu khair
ikhlas dari insan yang lemah dan serba kekurangan.

0 comments: